سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جز نقش تو در نظر نیامد ما را !!!
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



سالروز بزرگداشت شیخ بهایی :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت "شیخ بهایی" در کشور گرامی داشته می شود .

"شیخ بهایی" دانشمندی است که با وجود گستردگی وجوه شخصیتی اش کمتر در میان عامه مردم شناخته شده است . وی دانشمندی است که در حوزه های مختلف علمی تحقیق کرده و در این حوزه ها صاحب تخصص و تبحر است .

"بـها الدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس الدین محمد بن على بن حسین بن مـحمد بن صالح حارثى همدانى عاملى جبعى" معروف به "شیخ بهایى" ، حکیم ، فقیه ، عارف ، مـنجم ، ریاضى دان ، شاعر و ادیب و مورخ بزرگ ، درسال 953 هجری قمری در بعلبک از توابع جبل عامل دیده به جهان گشود .

پدربزرگوارش شیخ حسین فرزند "عـبـدالـصـمد حارثى" از علمای فقه و اصول و از بزرگان روز گار خود بوده است . شیخ پس از فراگیری مقدمات علوم نزد پدر بزرگوار خود وارد حوزه های مختلف علوم زمان خویش شد و در بسیاری از علوم روزگارش متبحر گشت به طوری که گفته اند او از هر علمی به میزان کفایت و مهارت گلی چیده بود . فقه ، فلسفه ، ریاضیات ، اصول ، هندسه ، نجوم ، طب ، ادبیات همگی از علومی بودند که شیخ بزرگوار شم دانش پژوهی خود را در آن ها آزموده بود .

این عالم ربانی در طول عمر پر برکت خویش از محضر دانشمندان متعددى در رشته های مختلف کسب فیض کرد . وی تفسیر و حدیث و ادبیات عرب رااز پدر، حکمت و کلام را از "ملا عبدالله مدرس یزدى" ، ریاضیات را از "ملا عـلـى مـذهـب" و "مـلا افضل قاضى مدرس" و "ملا محمد باقر بن زین العابدین یزدى" و طب را از "حکیم عماد الدین محمود" آموخت .

او همچنین در طول عمر پربر کت خویش شاگردان بسیاری را نیز به جامعه اسلامی عرضه کرد که از مهمترین آن ها می توان به صدر الدین محمد ابراهیم شیرازى , معروف به "ملا صدرا" ، ملا محمد محسن بن مرتضى بن محمود ، معروف به فیض کاشانى ، ملا محمد باقر بن محمد مؤمن خراسانى ، معروف به محقق شیخ الاسلام ، ملا محمد تقى بن مقصود على مجلسى صاحب روضة المتقین و سید عز الدین حسینى کرکى عاملى مشهور به مجتهد مفتى اصفهانى اشاره کرد .

آن عالم ربانی از خود آثار گران بهایی را نیز به جای نهاده است که برخی از مورخین شمار آن را بیش از دویست کتاب دانسته اند .

وی همچنین در برخی از حوزه های عملی روزگار خویش دستی داشته و توانسته بود دانش خود را در زمینه های مهندسی و معماری در مواردی به کار گیرد و دراین حوزه ها نیز منشا خیرات کثیره گردد .

سرانجام شیخ بزرگوار پس از عمر ی مجاهدت در دوازدهم شوال سال1030 هجرى قمرى دار فانی را وداع گفت . پیکر مطهر او را دراصفهان به خاک سپردند.

برگرفته از سایت تبیان




موضوع مطلب : اشارات!, حدیث و روایات

سه شنبه 87 اردیبهشت 3 :: 10:46 عصر

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 8
  • بازدید دیروز: 4
  • کل بازدیدها: 322743
امکانات جانبی